Kur’an Araştırmalarında Akademik Tezler Sempozyumu Yapıldı
Kur’an ve Tefsir Akademisi’nin Düzenlediği “Kur’an Araştırmalarında Akademik Tezler -Batı ve İslam Dünyası Mukayesesi- konulu Uluslararası Sempozyum Sona Erdi.
Kur’an ve Tefsir Akademisi’nin Düzenlediği “Kur’an Araştırmalarında Akademik Tezler -Batı ve İslam Dünyası Mukayesesi- konulu Uluslararası Sempozyum Sona Erdi.
İlim
Yayma Vakfı Kur’an ve Tefsir Akademisi’nin Marmara İlahiyat Fakültesinde 24-26
Kasım 2017 tarihleri arasında tertip ettiği “Kur’an Araştırmalarında Akademik
Tezler -Batı ve İslam Dünyası Mukayesesi- konulu Uluslararası Sempozyum
Değerlendirme Oturumunun ardından hitama erdi.
2017
yılında Lisansüstü Tefsir tezlerini gündem konusu edinen Kur’an ve Tefsir
Akademisi, öğretim üyeleri ve genç akademisyenlerle uzun soluklu bir çalışma
başlattı. 2017 yılının başlangıcı itibariyle tefsir tezleri üzerine çeşitli
araştırmalar başlatan Kur’an ve Tefsir Akademisi, elde edilen verilerin
paylaşımı ve değerlendirmesini yapmak üzere ilk olarak 21-23 Nisan
tarihlerinde, ardından da 22-24 Eylül tarihlerinde farklı üniversitelerde görev
yapan akademisyenlerle birlikte çalıştaylar düzenledi.
Yoğun
araştırma mesailerinden sonra gerçekleştirilen çalıştaylarda Türkiye’deki
lisansüstü tefsir tezlerine dair bilimsel verilerin olgunlaştırılmasını ve
bulguların rapor haline getirilmesini sağlayan Kur’an ve Tefsir Akademisi,
Kur’an araştırmalarında ideal seviyeyi yakalamak amacıyla konuyu uluslararası
bir platforma taşıdı. Bu çerçevede tertip edilen çalıştaylar, “Kur’an
Araştırmalarında Akademik Tezler” konulu uluslararası sempozyum ile Batı ve
İslam dünyası mukayese edilerek taçlandırılmış ve sonuçlandırılmış oldu.
Üsküdar,
Beykoz Belediyeleri başta olmak üzere çeşitli kurum ve kişilerin katkıları ile Marmara
İlahiyat Fakültesi’nde 24-26 Kasım 2017 tarihleri arasında düzenlenen
sempozyum, Türkiye’den 25 farklı üniversiteden katılan bilim insanlarının yanı
sıra 16 farklı ülkeden olmak üzere toplam 93 akademisyenin katılımı ile eş
zamanlı üç ayrı salonda 19 farklı oturumda gerçekleştirildi.
Sempozyum,
24 Kasım Cuma günü Cuma namazının akabinde İstanbul Üniversitesi İlahiyat
Fakültesi Öğretim Üyesi Prof. Dr. Abdullah Emin Çimen’in Kur’an tilaveti ile
başladı. Türkçe, İngilizce ve Arapça
simultane tercümenin yapıldığı program, Kur’an ve Tefsir Akademisi Başkanı
Prof. Dr. Bilal Gökkır, İlim Yayma Vakfı Başkan Vekili Bilal Erdoğan, Marmara
Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dekanı Prof. Dr. Ali Köse ve yurtdışından gelen
misafirler adına Hindistan Kerala İslam Üniversitesi Rektörü Prof. Dr.
Abdüsselam Ahmed’in konuşmalarıyla renkli bir açılışa sahne oldu.
Ankara
Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Öğretim Üyesi Prof. Dr. Halis Albayrak’ın “İslam
Araştırmalarında Bilimsellik Sorunu” konulu açılış konferansının ardından
programda Prof. Dr. Ali Bardakoğlu başkanlığında önemli bir panele yer verildi.
Söz konusu panelde Ankara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Öğretim Üyesi Prof.
Dr. Ahmet Nedim Serinsu “Bilginin Bütünlüğü: İlim Tahsiline Giriş” konusunu ele
alırken Marmara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Öğretim Üyesi Prof. Dr. Muhsin
Demirci “Tefsir Tezlerinin Kalite ve Bilimsellik Değeri: Sorunlar ve Önerilerim”
adlı tebliğini sundu. Panelin son konuşmacısı olarak Marmara Üniversitesi
İlahiyat Fakültesi Öğretim Üyesi Prof. Dr. Mustafa Öztürk ise “Tefsir
Tezlerinde Gelenek Oluşturamama Sorunu” isimli tebliğiyle önemli tespit ve
değerlendirmelerde bulundu.
25
Kasım 2017 Cumartesi günü itibariyle 3 farklı salonda gerçekleştirilen
oturumlarda Kur’an araştırmalarında akademik tezler bütün yönleriyle ve
uluslararası ölçekte tartışıldı. Evvela Türkiye’deki lisansüstü tefsir tezleriyle
ilgili olarak akademik sistem, lisansüstü eğitim, danışmanlık hizmetleri ve
hazırlanan/hazırlanmakta olan tefsir tezleri masaya yatırıldı. Bu çerçevede Kur’an
ve Tefsir araştırmaları ile ilgili olarak yönetmelikler, danışmanlık uygulama
ve hizmetleri, tez raporları, tez yazım kılavuzları, tezlerin süreleri, jüri
tayini, tez savunmaları, akademik yükseltilme kriterleri gibi hukuki ve
anayasal temeli oluşturan sistemin; lisansüstü dersler, yabancı öğrencilerin
karşılaştığı sorunlar, tez seçimi, tezlerde tekrar ve intihal sorunu, tezlerin
sürdürülebilirliği, danışmanın ilgi
alanı, akademik özgürlük, siyaset, ideoloji ve söylemlerin tezlere olan etkisi
gibi lisansüstü eğitim meseleleri çok sayıda tebliğle tartışmaya açıldı.
Diğer
taraftan sempozyumda tezlerin ilk ortaya çıkmasından günümüze kadar geçirdiği
evrelerin farklı boyutları ile değerlendirilmesi, mevcut tezlerin muhteva ve
yöntem açısından tasnif edilmesi, interdisipliner yaklaşımlarla üretilen
tezlerin incelenmesi, diğer ülkelerde ve üniversitelerde farklı perspektiflerle
hazırlanan tezlerin Türkiye ile mukayese edilip niteliklerinin tespit edilmesi,
feminizm, oryantalizm gibi ideoloji ve perspektiflerin tezlere olan etkisi ve
benzeri konuların değerlendirilmesi sağlandı.
Bu
cümleden olarak sempozyumda Almanya, Fransa, İngiltere, İsrail gibi Batı;
Hindistan, Pakistan, Suudi Arabistan, Fas, Mısır, Irak, Ürdün, Katar, Cezayir,
Malezya, Endonezya ve İran gibi İslam ülkelerinde yapılan akademik çalışmalar tartışmaya
açıldı. Kur’an ve Tefsir araştırmalarının resmine uluslararası bir perspektiften
bakılmasına olanak sağlayan sempozyumda, Doğu ve Batı ülkelerinde hazırlanan
akademik tezlerin Türkiye üniversitelerinde yapılan tefsir tezleri ile olan benzerlik,
farklılık ve etkileşimlerinin görülmesine imkân tanındı.
Tez hazırlama hususunda karşılaşılan sorunlar ve çözüm önerilerine dair tespit ve değerlendirmelerde bulunulan Değerlendirme Oturumu’nda Kur'an ve Tefsir araştırmalarında uluslararası düzeyde yapılan tezlerin kalite ve bilimsel değerlerini dikkate alarak Türkiye’deki ilahiyat alanının geleceğine dair bilim politikaları üretilmesi gerektiği, tezlere ulaşım konusunda uluslararası ortak platformlar için ciddi bir altyapıya ihtiyaç olduğu, akademik çalışmaların geçmişe dönük tespit ve muhasebesine, geleceğe yönelik de yeni hedefler belirlenmesine fırsat tanıyan bilimsel toplantıların sayısının artırılması gerektiğine vurgu yapıldı.
Sempozyum Fotoğraf Galerisi